De juiste branding verhoogt de waarde van een onderneming. Maar wat is nou eigenlijk branding?
Kort gezegd: alles waar een bedrijf voor staat. De huisstijl, advertenties, maar ook de reputatie en zelfs de manier waarop een bedrijf met haar klanten omgaat.
Goede branding zorgt voor herkenning
Eén van de belangrijkste onderdelen van een huisstijl is het logo. Denk maar eens aan het logo van Coca Cola, Albert Heijn of Philips. Zonder de naam erbij te zien, weten we direct bij welk bedrijf het logo hoort.
Als ‘het gezicht’ van het bedrijf is een goed logo ontwerp cruciaal. Het logo komt namelijk op iedere uiting van het bedrijf. Een professioneel logo is eenvoudig genoeg om het snel te kunnen herkennen en tegelijkertijd krachtig genoeg om het de gewenste indruk van het bedrijf te geven.
Goede branding zorgt voor vertrouwen
Het gezicht van uw bedrijf bepaalt voor een groot gedeelte of mensen zaken met u willen doen. Als een bedrijf haar branding goed voor elkaar heeft, dan geeft dat mensen bewust of onbewust het gevoel dat alle andere zaken van dat bedrijf ook goed voor elkaar zijn.
Een luchtvaartmaatschappij waarvan de website er bijvoorbeeld onprofessioneel uitziet of waarvan de website niet goed werkt, geeft mensen het gevoel dat er met de vliegtuigen ook een en ander mis kan zijn. Emotionele reacties van mensen zijn behoorlijke beïnvloeders in de keuzes die ze maken.
Goede branding zorgt ervoor dat een bedrijf zich onderscheidt
We leven in een tijd waarin het steeds moeilijker is om op te vallen. Iedereen kan gebruik maken van digitale media. Vaak gratis. Een sterk merk zorgt ervoor dat u zich onderscheidt ten opzichte van de concurrent. De keuzes qua adverteren zijn daarbij van belang. Hoe adverteert uw bedrijf en in welke media en met welke boodschap. Wat zijn uw unique selling points en hoe brengt u die over bij uw klant.
Branding inspireert werknemers
Veel werknemers willen het gevoel hebben ergens bij te horen. Denk bijvoorbeeld aan de bezorgers van UPS. Die dragen met trots een UPS uniform en rijden met trots in een UPS bus. Of denk aan de medewerkers van een Apple store. Het is voor hen vaak een eer om daar te mogen werken.
Branding zorgt voor nieuwe klanten
Mond tot mond reclame is zeer waardevol voor ieder bedrijf. Wanneer u een duidelijke identiteit heeft, is het gemakkelijker voor mensen om over uw bedrijf te praten. Hoe kunnen mensen bijvoorbeeld over hun schoenen praten als ze de naam van het merk niet kunnen onthouden.
Succesvolle bedrijven in welke branche dan ook, hebben één ding gemeen: ze hebben een sterke identiteit.
Wilt u hulp bij uw branding, neem dan contact met ons op. Ons reclamebureau bestaat uit creatieve mensen die graag met u meedenken.