Het woord ‘Photoshoppen’ heeft over het algemeen een negatieve lading. We associëren het algauw met gelikte foto’s van onaards mooie modellen met een hagelwitte lach, bij wie elke pukkel en oneffenheid vakkundig is weggewerkt. Of met landschapsfoto’s met een scherpte en kleurencontrast die te mooi zijn om echt te kunnen zijn. Het omgekeerde komt overigens ook voor: foto’s van landschappen en andere onderwerpen die zo onwaarschijnlijk mooi zijn dat het moeilijk te geloven is dat ze niet gephotoshopt zijn.
Een ander, soms discutabel gebruik van Photoshop is het creëren van een werkelijkheid die niet bestaat. U kunt hierbij denken aan foto’s waar elementen aan toegevoegd zijn die er niet horen of aan foto’s van figuren en landschappen die u in het echt nooit tegen zult komen.
‘Onecht’ lijkt hiermee het woord waarmee het gebruik van Photoshop het best getypeerd wordt.
Visualisaties
Toch is daarmee niet alles gezegd. Photoshop is namelijk ook het middel bij uitstek om te laten zien hoe bepaalde keuzes de werkelijkheid zullen beïnvloeden. Met een paar eenvoudige bewerkingen is bijvoorbeeld aan te geven welk effect een bepaalde kleur in uw interieur zou hebben, of, met wat meer werk, hoe uw hele interieur eruit zou kunnen zien.
Een mooi voorbeeld hiervan is de opdracht die Studio Daan & Ed recent gekregen heeft van een energieadviseur. Voor deze opdracht krijgen wij foto’s aangeleverd van panden waar wij de niet-relevante omgeving (gebouwen, auto’s etc.) weghalen. Vervolgens maken wij op de foto visueel welke energiebesparende maatregelen genomen zouden kunnen worden, bijvoorbeeld door het aanbrengen van zonnepanelen of het markeren van delen van het pand die geïsoleerd zouden kunnen worden. Een mooie, uitdagende klus die de klant niet het gevoel geeft dat hij bedrogen wordt, maar juist dat hij inzicht heeft gekregen in de mogelijkheden die hij heeft – om daarna de juiste keuzes te kunnen maken.